Formativní hodnocení I.

- přístup, který pomáhá růst -

Zvyšujeme dopad na vzdělávací výsledky našich žáků a studentů 

Chci využívat formativní přístup jako příležitost k učení a poznávat nástroje, které umožní sledovat učební pokrok, rozvíjet potenciál žáků a posilovat jejich samostatnost. 

Když máme jasno v tom, co chceme, aby se žáci naučili, a konfrontujeme sami sebe s důkazy,
zdali tomu tak skutečně bylo, otevírá se cesta ke zlepšení a pokoře.” 
H. F. Wood, Responzivní výuka, str. 29 

PRO KOHO JE KURZ URČEN 

Kurz je vhodný pro učitele základních i středních škol, pro ty, kteří chtějí rozvíjet ve svých třídách formativní přístup a napomáhat tak zefektivňování učení žáků. 
Součástí kurzu je plnění „domácích tréninků”, ve kterých procvičujeme dovednosti probírané v kurzu.

ZÁMĚR KURZU 

Záměrem kurzu je představit principy formativního přístupu a růstového myšlení, na konkrétních příkladech získat inspiraci k plánování, realizaci a vyhodnocování výuky a procesu učení žáků, plánovat do výuky aktivity, které jsou postavené na formativních principech. 

Součástí kurzu je plnění „domácích tréninků”, ve kterých procvičujeme dovednosti probírané v kurzu.

TÉMATA KURZU 

Na kurzu budeme hledat odpovědi na tyto otázky: 

  • Kdy a v jakých situacích hodnotím? Jak na to jdu? Komu hodnocení slouží? Jak bych chtěl/a, aby fungovalo?
  • Jakou roli má hodnocení v procesu učení? Proč hodnotím? A co z formativniho přístupu již ve své praxi využívám?
  • Jaké podmínky potřebujeme společně se žáky nastavit, aby to fungovalo?
  • Jak to všechno posiluje můj a žákův vztah k učení a hodnocení?
  • Jak souvisí vnitřní motivace s formativním přístupem?
  • Jak to zařizovat, aby žáci rozuměli tomu, proč, co a jak s nimi děláme? Jak s žáky stanovovat kritéria úspěchu tak, aby rozuměli tomu, kam míříme?
  • Jak dávat užitečnou zpětnou vazbu? Jak učit žáky dávat si a přijímat popisnou zpětnou vazbu? Jak předávat žákům odpovědnost za vlastní učení? 

PLNĚNÍ KURZU

K získání osvědčení je potřeba minimálně 80% účast na vzdělávacích dnech.  
Součástí kurzu je plnění „domácích tréninků”, ve kterých procvičujeme dovednosti probírané v kurzu. 
Výstupem z kurzu je doložení pokroku na základě příkladů z vlastní praxe např. odučení mini lekce naživo.

DALŠÍ INFORMACE

V kurzu zužitkováváme mj. zkušenosti z tříletého projektu Growth Mindset k zavádění formativního hodnocení do škol (účastnilo se 11 škol z různých krajů).  

Kurz je součástí komplexního výcviku pedagogických lídrů, je možné jej absolvovat i samostatně.  
Na kurz dále navazuje kurz Formativní hodnocení − přístup, který pomáhá růst II. 

Lze hradit z Operačního programu JAK

LEKTORKY KURZU

Mgr. Jana Chrásková

Mgr. Jitka Hřebecká

Mgr. Pavlína Seidlerová 

Lucie Urbančíková, M.Ed

Mgr. Lucie Kotrčová 

Mgr. Nina Suchomelová

Mgr. et Mgr. Kateřina Záhubská

Zajímá vás více?
Neváhejte se na nás obrátit se svými otázkami na vzdelavani@jobvzdelavani.cz.