Můj pedagogický deník

Nikdy jsem si nepsala deníček a u pravidelného zapisování do diáře či deníku vydržela vždy jen pár týdnů a celkově bez valného úspěchu. Přesto si teď jeden deník vytvářím, pravidelně ho otvírám a opakovaně se k němu vracím…

Je to můj pedagogický deník, ve kterém shromažďuji osvědčené metody i materiály s podklady, které hodlám ve své výuce vyzkoušet. Získala jsem tak databázi metod, po kterých mohu kdykoli při přípravě výuky sáhnout, i prostor pro záznam reflexe

Oranžový dárek

Základ deníku jsem si přivezla z prvního setkání Metodického kurzu JOBu. Na dvoudenním setkání na Kuksu každý účastník získal šanon a s pomocí grafického organizéru si sám ujasnil, co, jakým způsobem a proč do deníku vkládat a jak s ním dál pracovat. 

Nejprve  jsme společně hledali cestu, jak deník využít, diskutovali a inspirovali se navzájem. Nakonec si každý vybral způsob tvorby deníku na míru svým potřebám. A to byl nejspíš klíč k úspěchu. Nikdo neříkal, co do deníku musíme psát, jak ho uspořádat, ani jak s ním pracovat. Přišli jsme na to sami.

Jak vypadají stránky mého deníku? Pojďte nahlédnout do záznamu o vyzkoušené metodě, která mi pomohla vytvořit základ pedagogického deníku. 

Metodické okénko – „Co, jak a proč?“

Metoda je řazena mezi grafické organizéry a může sloužit k evokaci tématu, může být prostředkem hlubšího přemýšlení o dané problematice, nebo ji využijeme pro závěrečnou reflexi. 

Metoda krok po kroku

Na velký papír nakreslíme tři soustředné kružnice, můžeme je odlišit i barevně. Jednotlivé kružnice označíme tázacími zájmeny. 

  • Vnějšímu kruhu patří otázka CO? Příkladem otázek mohou být věty typu: Co si budu do deníku zaznamenávat? Co bude můj deník obsahovat? Co si budu do deníku vkládat? 
  • Prostřední kruh nám pomůže zaznamenat odpovědi na otázky začínající zájmenem JAK? Například: Jak si budu informace zapisovat? Jak hodlám metody třídit? Jak chci metody uspořádat? Jak budu s deníkem pracovat?
  • Vnitřní kruh patří odpovědím na otázky PRO? Kladla jsem si otázky: Proč si deník založit? Proč ho utvářet a pracovat s ním?

Následuje klíčová část celé aktivity, otázky si položit a odpovědi na ně zaznamenat do příslušných kruhů. 

Pedagogická výzva

Ptáte se, jak můj deník vypadá, co do něj píši a co ukládám? Zalistujte se mnou. 

Do deníku zapisuji poznámky ručně, doplňuji tištěné materiály, kopie stránek z knih, své postřehy a náměty do výuky.

Do desek si vkládám jen to opravdu potřebné a pro mě hodnotné, aby nebyl přehlcený. Zapisuji si přehled metod, které se chystám vyzkoušet nebo jsem si již vyzkoušela. Jejich seznam píši na barevné papíry pro rozlišení  jednotlivých kategorií (rozděluji je podle třífázového modelu učení – evokace, uvědomění si významu, reflexe), vkládám lepíky s poznámkami a průběžně dopisuje své postřehy a zkušenosti.

Snažím se, aby byl deník přehledný, barevný a stále mě lákal k otvírání

Desky deníku jsem si navíc vyšperkovala omalovánkou, kterou mi po návratu z kurzu věnovala dcerka. Obrázek sovičky a deník plný „moudra“, no není to náhoda? Myslím, že ne. Vše do sebe krásně zapadá, stačí se jen otevřít novým výzvám. Třeba zúčastnit se Metodického kurzu a začít si vést přehledně reflexe k vlastnímu učení.

Baví mě deníkem listovat, procházet si dávno zapomenuté poznámky, inspirovat se při přípravě hodin. 

A co vy? Máte už také svůj pedagogický deník?

Co si do něj zaznamenáváte vy? 

Podobu svého pedagogického deníku s námi můžete sdílet dole v komentářích.
Pojďme se vzájemně inspirovat.

Autorka článku: Nina Suchomelová

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů