Snad všichni učitelé jsou rádi, když jejich žáci a studenti o probíraném tématu přemýšlejí a nejsou jen pasivními příjemci předávaných informaci. Může být obtížné sledovat myšlenkové procesy žáků a studentů, zvlášť když jich je ve třídě hodně.
Nabízíme vám ukázku dvou metod, které se mohou hodit. Konkrétně vám jednu metodu představíme pomocí druhé.
V následujícím obrázku – grafickém organizéru hexagram – vám popíšeme metodu Černá ovce, která vám, stejně jako hexagram, může pomoci nahlédnout „do hlav“ vašich žáků a studentů a sledovat, jak přemýšlejí.
Pojďte se s námi ponořit do luštění hexagramu…
Rozluštili jste výhody využití metody Černá ovce a také princip hexagramu? Pokud se chcete ujistit, nebo si stáhnout šablonu hexagramu, pokračujte ve čtení…
Metodiku využití metody Černá ovce najdete v odkazu zde >> a teď více o grafickém organizéru hexagram.
Hexagram je grafický organizér, který může sloužit v evokační i ověřovací fázi výuky. Pomáhá žákům a studentům vybrat to podstatné, co o tématu vědí (nebo co se naučili) formulací klíčových slov (pojmů) a vztahů mezi nimi.
Hexagram tvoří dvě části – „květina“ složená ze sedmi šestiúhelníků a tabulka. Do prostředního šestiúhelníku se zapisuje téma, kterému se věnujeme. Do „okvětních lístků květiny“ se zapisují klíčová slova (pojmy), která se vztahují k danému tématu. Do tabulky pak zapisujeme, jak spolu souvisejí klíčové pojmy ze sousedních šestiúhelníků.
Šablonu hexagramu najdete zde >>.
Další tipy do výuky, ve které žáci a studenti své poznání aktivně budují – objevují, znalosti propojují do souvislostí a aktivně je využívají, můžete na sobě vyzkoušet a společně zlepšovat třeba v metodickém kurzu JOB.
Autorka článku: Kateřina Záhubská, lektorka Metodického kurzu JOB