Debatky – každodenní cesta k šťastnému životu

Proč se vlastně ve škole učit společně diskutovat?

Proč se věnovat umění kultivované diskuse? Povzbuzovat se k porozumění, sdílet, slušně si vyměňovat odlišné názory?

Není to jen důležitá kompetence pro školu, ale jak ukazuje jedna z nejdelších a nejznámějších longitudinálních studií na světě probíhající už od roku 1938, je to naprosto zásadní dovednost pro dlouhý, zdravý a šťastný život.

Tato studie zkoumala po dobu 75 let 724 mužů z odlišných prostředí (jak absolventy Harvardu, tak i ty z nejchudší části Bronxu) a ukázala, že kvalitní vztahy jsou tím nejdůležitějším faktorem životní spokojenosti, daleko významnějším než například inteligence, dosažené vzdělání, sociální zázemí či peníze.

Druhým stěžejním poznatkem je, že samota a konflikty škodí zdraví, dlouhodobé stresové vztahy dokonce zhoršují imunitu a zvyšují riziko civilizačních nemocí (Waldinger). Ve školní třídě, kde pobýváme velké množství hodin společně v poměrně náhodně sociálně sestavené vrstevnické skupině, může být vhodné místo, kde se dá trénovat pokojné zvládání odlišného názoru a vedení slušné diskuse.

Kdyby si učitel mohl vybrat, asi by dělal raději mnoho jiných zábavnějších činností, než trénoval s žáky konstruktivní debatu včetně nepopulární nesouhlasné reakce na jiný názor. Lehké věci jdou lehce, ale zvládnutí obtížných zase přináší více radosti.

Škola je místem, kde se vzděláváme, kultivujeme naše myšlení i chování. Pro toho, kdo by se chtěl do této sice náročné, ale smysluplné činnosti přeci jen pustit, nabízíme k trénování Debatky, které podporují průběh kultivované diskuse. Některé konflikty jsou v lidské společnosti nevyhnutelné, ale některé vznikají pouze z toho, že nemáme nástroje, jak komunikovat efektivně, a na tuto dovednost míří právě Debatky.

Škola je možná posledním místem, kde se potkáváme intenzivně s širokou škálou sociokulturních a hodnotových kontextů a trénování konstruktivní debaty se zde přímo nabízí, obzvlášť pokud bereme vážně Strategii 2030+ a chceme školním vzděláváním přispívat k snížení nerovností způsobených sociálním zázemím. I vedení užitečné a zodpovědné diskuse ve třídě může být malým, ale konkrétním krokem k tomuto cíli a zdravým vztahům s lidmi, se kterými trávíme velké množství hodin svého života.

Co jsou to Debatky?

Jedná se o kartičky, které obsahují nedokončené věty a otázky v šesti kategoriích důležitých pro kvalitní diskusi:

  • vyjádření souhlasu,
  • žádost o upřesnění/vyjasnění,
  • doptání se,
  • vyjádření nesouhlasu,
  • doplnění/připojení se k diskutovanému tématu,
  • výzva k zapojení dalších členů skupiny.

Nejobtížnější bývá první krok, zapojení do diskuse. Nedokončené věty tento krok usnadňují a umožnují se soustředit na samotné sdělení. Jsou nabídkou, jak může žák zahájit své zapojení do diskuse.

Jak je možné s Debatkou pracovat?

Stejně jako u Aplausek nabízíme i zde kontinuum, nakolik a jak chcete práci s Debatkami rozvinout:

  1. Používám je pouze jako učitel. Mám je u sebe v přípravách nebo na stole a využívám je pro svoje vedení třídních diskusí.
  2. Vezmu si sadu Debatek navrženou autory, vytisknu je pro každého žáka a nabízím je příležitostně pro diskuse nebo například pro skupinovou práci.
  3. Volím si, jaké oblasti budeme trénovat a zavádím jednotlivé kategorie Debatek postupně (Debatky lze také nastříhat na kartičky a postupně si je dolepovat do prázdného archu jako loto.)
  4. Cíleně s žáky jednotlivé části rozvíjím, trénuji. Každý žák má jednu kopii u sebe v sešitě, portfóliu nebo při častém využívání i přímo nalepené na lavici. Příležitost je využít je často součástí příprav na hodiny, aby se tento způsob stal normou ve společné komunikaci.
  5. Vytvořím vlastní Debatky. Využiji prázdnou šablonu a vybírám dle věku, potřeb a kompetencí svých žáků, které obraty použiji. (Níže v textu je rozsáhlejší verze debatních vstupů, ze kterým je možné si v průběhu roku vybírat.)
  6. Mám promyšlené, jak v průběhu roku budu postupně jednotlivé kategorie rozvíjet a doplňovat podle toho, jak se žáci budou zlepšovat. Průběžně si žáci budou dopisovat nové obraty a tvořit nové sady karet. Společně můžeme také vymýšlet i vlastní obraty či kategorie.

Konstruktivní a důstojná (nejen) společenská debata
začíná ve školní lavici!

Autorka článku: Barbara Pospíšilová
lektorka kurzu Třídní management

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *