
Proč se věnovat umění kultivované diskuse? Povzbuzovat se k porozumění, sdílet, slušně si vyměňovat odlišné názory?
Není to jen důležitá kompetence pro školu, ale jak ukazuje jedna z nejdelších a nejznámějších longitudinálních studií na světě probíhající už od roku 1938, je to naprosto zásadní dovednost pro dlouhý, zdravý a šťastný život.
Tato studie zkoumala po dobu 75 let 724 mužů z odlišných prostředí (jak absolventy Harvardu, tak i ty z nejchudší části Bronxu) a ukázala, že kvalitní vztahy jsou tím nejdůležitějším faktorem životní spokojenosti, daleko významnějším než například inteligence, dosažené vzdělání, sociální zázemí či peníze.
Druhým stěžejním poznatkem je, že samota a konflikty škodí zdraví, dlouhodobé stresové vztahy dokonce zhoršují imunitu a zvyšují riziko civilizačních nemocí (Waldinger). Ve školní třídě, kde pobýváme velké množství hodin společně v poměrně náhodně sociálně sestavené vrstevnické skupině, může být vhodné místo, kde se dá trénovat pokojné zvládání odlišného názoru a vedení slušné diskuse.
Kdyby si učitel mohl vybrat, asi by dělal raději mnoho jiných zábavnějších činností, než trénoval s žáky konstruktivní debatu včetně nepopulární nesouhlasné reakce na jiný názor. Lehké věci jdou lehce, ale zvládnutí obtížných zase přináší více radosti.
Škola je místem, kde se vzděláváme, kultivujeme naše myšlení i chování. Pro toho, kdo by se chtěl do této sice náročné, ale smysluplné činnosti přeci jen pustit, nabízíme k trénování Debatky, které podporují průběh kultivované diskuse. Některé konflikty jsou v lidské společnosti nevyhnutelné, ale některé vznikají pouze z toho, že nemáme nástroje, jak komunikovat efektivně, a na tuto dovednost míří právě Debatky.
Škola je možná posledním místem, kde se potkáváme intenzivně s širokou škálou sociokulturních a hodnotových kontextů a trénování konstruktivní debaty se zde přímo nabízí, obzvlášť pokud bereme vážně Strategii 2030+ a chceme školním vzděláváním přispívat k snížení nerovností způsobených sociálním zázemím. I vedení užitečné a zodpovědné diskuse ve třídě může být malým, ale konkrétním krokem k tomuto cíli a zdravým vztahům s lidmi, se kterými trávíme velké množství hodin svého života.
Jedná se o kartičky, které obsahují nedokončené věty a otázky v šesti kategoriích důležitých pro kvalitní diskusi:
Nejobtížnější bývá první krok, zapojení do diskuse. Nedokončené věty tento krok usnadňují a umožnují se soustředit na samotné sdělení. Jsou nabídkou, jak může žák zahájit své zapojení do diskuse.
Stejně jako u Aplausek nabízíme i zde kontinuum, nakolik a jak chcete práci s Debatkami rozvinout:
Konstruktivní a důstojná (nejen) společenská debata
začíná ve školní lavici!

Autorka článku: Barbara Pospíšilová
lektorka kurzu Třídní management