Reflexi v JOBu věnujeme velkou pozornost, ohlížíme se nejen za pořádanými kurzy a semináři, ale prostor pro reflexi si najdeme na konci porad nebo pracovních telefonátů.
Nově jsme vytvořili kartičky s reflektivními otázkami. Najdete na nich sedm konstrukcí otázek, které lze využít v jakémkoli vyučovacích předmětu na všech stupních škol. Formáty otázek jsme se nechali inspirovat v knize Dylana Wiliama a využíváme je při trénování kladení otázek v pořádaných kurzech formativního hodnocení.
Pokládání otázek a hledání odpovědí na ně zapojuje žáky do procesu učení, stimuluje přemýšlení a zvyšuje motivaci a chuť k dalšímu učení.
Návrhy nedokončených otázek (opěrné konstrukce) mohou učiteli sloužit k trénování jejich kladení žákům. Při reflexi učení otázky míří na různé úrovně přemýšlení.
Když jsou otázky ve třídě vyvěšené, může učitel na konci hodiny vyzvat žáky, aby vybrali tu, kterou využijí k uvažování o probraném učivu. Postupem času si žáci kladení otázek osvojí, začnou s nimi experimentovat a vytvářejí zcela nové konstrukce.
S kartami je možno pracovat různými způsoby:
Karty ve formátu PDF si můžete stáhnout ZDE >>.
Prezentace s kartami k promítnutí je k dispozici ZDE >>.
Malé kartičky jsou ke stažení ZDE >>.
Průvodní text můžete získat ZDE >>.
Kartičky s konstrukcemi otázek rozšiřují „rodinu“ reflektivních pomůcek JOBu:
Přejeme pohodový školní rok a pokud se pustíte do tvorby nových konstrukcí otázek, budeme rádi, když se s námi podělíte o jejich znění v komentářích níže.