OREO je grafický organizér, který může být užitečný jako opora pro tvorbu argumentace v průběhu učení např. jako příprava na argumentativní esej či diskusi nebo naopak jako závěrečné shrnutí po probrání tématu a vedení diskusí.
OREO vede k jasnému vyjádření vlastního názoru s oporou o informace a příklady.
OREO je názorový grafický organizér, který nám umožňuje odkrýt vrstvy, které náš názor utvářejí.
OREO je také nástroj, jak zviditelňovat myšlení celé třídy i jednotlivců a učit se jeden od druhého.
Opinion – Názor, přesvědčení, věření, způsob, jak uvažujeme, postoj, který zaujímáme k určitému tématu/problému. Sdělujeme čtenáři, co si o tématu myslíme a co k němu cítíme.
Reasons – Důvody, které nás vedou k našemu názoru a postoji. Sdělujeme, proč si to myslíme, odhalujeme, co nás k názoru vede, o co jej opíráme. Pro nácvik argumentace je vhodné žáky podpořit k sepsání minimálně dvou různých důvodů.
Examples – Příklady, které ukazují, že náš názor má pevnou oporu v reálných událostech. Sdělujeme čtenáři 1 až 3 příklady, předkládáme i detaily. Ověřujeme, jestli jsou naše názory a důvody oprávněné.
Opinion – Názor, za kterým si stojíme opřeni o argumentaci. Uvažujeme do větší hloubky. Ještě jednou jinými slovy sdělujeme, co si o tématu/problému/události myslíme.
a. Převést přečtený text / přečtené texty (nebo jiné učební zdroje) k tématu do tohoto grafického organizéru. (Slouží k shrnutí tématu a ověření jeho porozumění.)
b. Představit prostřednictvím tohoto grafického organizéru svoje vlastní téma a jeho význam. (Slouží jako podklad prezentace tématu a představení jeho významu.)
c. Učitel/ka může využít OREO pro svoji prezentaci učiva, a tím modelovat své přemýšlení i využívání názorového grafického organizéru.
d. Připravit podklad pro diskusi. (Slouží k přípravě skupiny jednoho vyhraněného názorového pole, který mají za úkol v diskusi reprezentovat. Je možné využít i dvojbarevných OREO sušenek, které jsou klasicky černobílé, ale lze zakoupit i bíločerné.)
e. Zachytit průběh utváření názoru. Naformulovat názor, teprve poté vyhledat informace a příklady a na závěr naformulovat nově ovlivněný názor. Závěrečný názor je možné dopsat i po závěrečné celotřídní diskusi.
f. Osobní reflexe, uzavření tématu vlastním názorem s oporou o představené argumenty.
Tým lektorů a mentorů JOBu pro vás připravil 2 podoby pracovních listů OREO:
Vánoce máme většinou velmi rádi, možná ale každý trošku jinak. Může to být jeden z tvořivých způsobů, jak trénovat s žáky argumentační dovednosti a např. po Novém roce vyzkoušet stejný postup již u výukového tématu.
Stáhnout k tisku metodický list ke grafickému organizéru OREO >>.
K vánočnímu diskutování a argumentování je možné využít tato témata:
Zaujaly vás grafické organizéry a chcete s nimi promyšleně pracovat ve výuce?
Přihlaste se na osmihodinový workshop, kde se společně podíváme grafickým organizérům na zoubek.
Vyzkoušeli jste grafický organizér OREO?
Pošlete nám ukázku jeho vyplnění na propagace@jobvzdelavani.cz a inspirujte ostatní…
Autoři článku: Barbara Pospíšilová, Zdeněk Dlabola