Nevyhánějme z místnosti tmu, ale rozsviťme tam světlo

Prostředí je neomezené, pozornost je omezená,“ říká Daniel Willingham, profesor kognitivní psychologie. Všeho si nemůže všimnout ani učitel.

Ve třídě se toho děje mnoho, ale pozornost je možné zaměřit pouze na něco. Čemu věnujeme pozornost, to nám roste. Pokud ji neustále soustředíme na problémy, staneme se odbavovacím pásem pro potíže.

To jsou myšlenky, které stojí za letošním vánočním dárkem pro učitele. Zaměřme o trochu více pozornosti na to, co se daří, co je pro nás ve třídě u žáků hodnotné, co si přejeme, aby nám rostlo.

Pojďme si tedy na přiložený vánoční dárek posvítit.

Jedná se o sadu kartiček uznání, kterými učitel může u žáků ocenit něco hodnotného, co stojí za povšimnutí. Využívají princip pozitivního zpevňování, který posiluje žádoucí chování.

Sada, kterou jsme pro vás připravili, se zaměřuje na ocenění jednotlivých žáků, nikoli celých skupin. Kartičky jsou vázané na konkrétní vybrané kvality, hodnoty, které považujeme u žáků za cenné. Oceňují například odvahu, úsilí, odolnost, soudržnost, zvídavost, schopnost se upozadit nebo zaměřit se na to dobré, hledat souvislosti aj.

Jak je s kartami možné pracovat?

Řada možností je znázorněna jako škála – vyberte si míru a hloubku, která vám nejlépe sedne:

  1. Jen se inspiruji a začnu si těchto kvalit u svých žáků více všímat.
  2. Nejen, že si všimnu, ale také žákům řeknu, že vidím projev něčeho vzácného.
  3. Chci to víc prozkoumat, vytisknu si je a pokud bude příležitost, některou z nich udělím.
  4. Proberu smysl kartiček s žáky. Ukážu jim je a nasdílím, jak s nimi budu pracovat.
  5. Kartičky budu představovat žákům postupně. Vždy se na danou hodnotu zaměříme, budeme si povídat o tom, jak se může projevovat ve třídě.
  6. Kartičky představím žákům a budu s nimi cíleně pracovat. Popíšeme si s žáky všechny možné projevy, vyzkoušíme si situace, za které by bylo možné jednotlivé kartičky získat.
  7. Práci s kartičkami představím i rodičům, žáci si je mohou zakládat do svých žákovských knížek, aby si o důvodech jejich získání mohli povídat s rodiči.
  8. Užitek lze prohloubit využitím zadní strany, kam si žáci mohou zapsat, díky čemu kartičku obdrželi.  
  9. Budu si práci s kartičkami evidovat a pravidelně reflektovat jejich smysl sám i s jednotlivými žáky.
  10. Jiný způsob, který bude sloužit právě vám a bude šířit světlo.

Práce s kartičkami uznání může vypadat různě

Někteří autoři používají kombinaci konkrétních a obecnějších ocenění, které je možné dávat jednotlivcům nebo skupinám ve třídě (např. Bluestein). Jiní je používají velmi specificky jako pozitivní zpevňování konkrétních trénovaných dovedností, a to jak v chování, tak v učení. V angličtině je najdete např. pod pojmem Boosters, my jim v JOBu říkáme Aplausky, ale lze si vymyslet i jiné názvy jako zářilky, světlístky, posilovačky a mnoho dalších.

Co práce s kartami není

Není to závod. Není potřeba ocenit hned všechny. Na dobré věci je potřeba si počkat.

Pozor! Používání kartiček může spustit zvýšený výskyt žádoucího (očekávaného) chování.

Nevyhánějme tedy ze třídy tmu, ale rozsviťme tam světlo.

Autorka článku: Barbara Pospíšilová, lektorka kurzu Třídní management

Autorka ilustrací: Marie Snopková

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů