„Prostředí je neomezené, pozornost je omezená,“ říká Daniel Willingham, profesor kognitivní psychologie. Všeho si nemůže všimnout ani učitel.
Ve třídě se toho děje mnoho, ale pozornost je možné zaměřit pouze na něco. Čemu věnujeme pozornost, to nám roste. Pokud ji neustále soustředíme na problémy, staneme se odbavovacím pásem pro potíže.
To jsou myšlenky, které stojí za letošním vánočním dárkem pro učitele. Zaměřme o trochu více pozornosti na to, co se daří, co je pro nás ve třídě u žáků hodnotné, co si přejeme, aby nám rostlo.
Pojďme si tedy na přiložený vánoční dárek posvítit.
Jedná se o sadu kartiček uznání, kterými učitel může u žáků ocenit něco hodnotného, co stojí za povšimnutí. Využívají princip pozitivního zpevňování, který posiluje žádoucí chování.
Sada, kterou jsme pro vás připravili, se zaměřuje na ocenění jednotlivých žáků, nikoli celých skupin. Kartičky jsou vázané na konkrétní vybrané kvality, hodnoty, které považujeme u žáků za cenné. Oceňují například odvahu, úsilí, odolnost, soudržnost, zvídavost, schopnost se upozadit nebo zaměřit se na to dobré, hledat souvislosti aj.
Řada možností je znázorněna jako škála – vyberte si míru a hloubku, která vám nejlépe sedne:
Někteří autoři používají kombinaci konkrétních a obecnějších ocenění, které je možné dávat jednotlivcům nebo skupinám ve třídě (např. Bluestein). Jiní je používají velmi specificky jako pozitivní zpevňování konkrétních trénovaných dovedností, a to jak v chování, tak v učení. V angličtině je najdete např. pod pojmem Boosters, my jim v JOBu říkáme Aplausky, ale lze si vymyslet i jiné názvy jako zářilky, světlístky, posilovačky a mnoho dalších.
Není to závod. Není potřeba ocenit hned všechny. Na dobré věci je potřeba si počkat.
Pozor! Používání kartiček může spustit zvýšený výskyt žádoucího (očekávaného) chování.
Nevyhánějme tedy ze třídy tmu, ale rozsviťme tam světlo.
Autorka článku: Barbara Pospíšilová, lektorka kurzu Třídní management