Nej kámoš časovač

Tak, pomalu budeme dokončovat.“ Zahlásí učitelka a jde obejít třídu, aby zjistila, jak na tom žáci jsou a jestli se opravdu blíží ke konci své práce. Zastaví se u jednoho, poradí druhému, u třetího vyřeší odchod na toaletu a u čtvrtého žáka zjistí, že od začátku nechápal zadání. Najednou je z plánovaných dvou minut sedm. 

Možná se někdo z vás v tomto příběhu poznáváte. Já ano. Je to totiž skutečný příběh mého minulého já. 

Komu patří čas v hodině?

Zkoušela jsem různé finty, jak s časem lépe nakládat, protože honit žáky k práci, od práce, do skupin, na koberec nebo na oběd už mi bylo proti srsti. Když jsem pak svou mentorku poprosila, aby spočítala čas, který v hodině trávíme přesouváním a čekáním, zjistila jsem, že je to i 12 minut. To je skoro třetina jedné vyučovací hodiny. Hned jsem začala chápat, proč mi na tolik cennou reflexi v závěru hodiny nezbývá čas.   

Mám tu pro vás jednu otázku. Komu vlastně patří čas v hodině? Kdo ho má využít na učení? Pro mě je odpovědí žák. A proto mi přijde důležité předat mu za čas strávený ve škole odpovědnost, aby mohl vnímat své pracovní tempo, rozvažovat strategie, jak daný čas a množství práce rozložit, a plánovat krátké i delší časové úseky. 

Mým nejlepším kámošem se stal časovač. 

Mít kámoše v hodině se vždy vyplatí a pokud chcete toho svého, připravila jsem pro vás několik typů. U každého popíši výhody a nevýhody, abyste si sami mohli vybrat toho svého. 

Nejde o reklamu, jen sdílím své zkušenosti. 
A na konci i malé tipy, kdy časovač používám já. 

Digitální kuchyňská minutka 

Pro: Funguje jako stopky i jako časovač. Můžete nastavovat minuty i sekundy. Kdykoliv přidávat. Po konci časového limitu pípá. Zvuk je slyšet, i když třída intenzivně pracuje. Je magnetická, takže ji můžete mít na tabuli, na futrech, … Je malá, takže ji můžete nosit u sebe. Pořizovací cena je nízká. Pokud jich máte víc, mohou si je žáci odnášet na skupinovou práci a mít tak čas pod kontrolou. 

Proti: Je na baterky a ty stojí víc než pořízení nové minutky. Protože je malá, není ze zadních lavic vidět na zbývající čas, zároveň se může stát, že si ji v kapse odnesete domů a další den nemáte, čím měřit čas. Při nastavování času některé pípají. 

Časovač – hodiny 

Pro: Jsou veliké, viditelné i z dálky. Mají různé způsoby uchycení – magnetem, na skobičku, stojánek. Zvuk ukončující čas se dá ztlumit/zesílit. Je dobře vidět, kolik času ještě zbývá. Žáci si rychle zvyknou na to, kde jsou hodiny ve třídě vidět, a mohou je používat učitelé různých předmětů. Domů v kapse si je neodnesete. 

Proti: Nemá funkci stopek. Pořizovací cena je vysoká, nastavují se mechanicky a není jednoduché se trefit na přesný čas. Na nošení v ruce jsou příliš velké. 

Velké a malé přesýpací hodiny 

Pro: Je vidět, kolik času uplynulo a kolik ještě zbývá. Snadno se s nimi manipuluje. Každý může pracovat jinak dlouho. Protože nepípají, je práce klidná a neruší ostatní. Dobré jsou pro učitele na měření času, který si pro svoji prezentaci stanovil. 

Proti: Nemají funkci stopky a po uplynutí času nezazní zvukový signál. Pokud se nevyčerpá čas, musíte počkat, až se písek dosype. 

Online časovače 

Pro: Můžete promítat na tabuli přes celou obrazovku. Vzhled časovače lze měnit podle tématu, potřeb, nálady. Na konci je zvukový signál (i tematický). Je vidět, kolik času uběhlo nebo kolik času zbývá.

Proti: Nelze použít bez připojení k internetu a dataprojektoru. Může odvádět pozornost a někoho i stresovat. Projektor svítí po celou dobu práce. 

YouTube timer

Do vyhledávání můžete dát 5 minute timer, timer, časovač 5 minut, časovač 10 minut. 

Pro: Výhodou je velký výběr vzhledu, podkresové hudby i zakončení. Ubíhající čas je dobře viditelný. Můžete promítat přes celou tabuli. Můžu pustit jen hudbu bez obrazu (v telefonu, do repráčku), nebo naopak jen obraz bez zvuku. 

Proti: Je lepší mít ten správný dopředu vyhledaný. Čas je pevně daný, nastavovat lze jen posunutím přehrávání. Podkresová hudba může někoho rušit. Je potřeba dopředu ověřit, že vaše video nenaruší reklamní vstupy. Projektor svítí po celou dobu práce. 

Kdy se mi časomíra ve třídě vyplácí…

Warm-up  

Hodinu začínáme rozehřívací aktivitou na téma, které nás čeká. Žáci mají 2 minuty na vyřešení zadání, odpověď na otázku. Já v tu dobu zapisuji docházku, chystám kopie nebo zapojuji techniku. Minutka zapípá a jdeme dál. Buď uděláme rychlou kontrolu ve dvojicích (v jedné minutě – zase práce s časovačem), nebo si necháme odhalení správných odpovědí na reflexi. 

Volné psaní 

Pro volné psaní se nám ve třídě osvědčilo pustit časovač z YouTube s podkresovou hudbou. Některé žáky to ruší, někteří to ocení. Proto dávám i možnost jít psát na tiché místo na chodbě. Pokud začínáte, doporučuji zvolit kratší časový úsek. 

O volném psaní https://www.pancelcino.cz/tajemstvi-volneho-psani/  nebo https://www.clovekvtisni.cz/media/publications/1751/file/voln–psan-.pdf

Minutové rande 

Znáte ten vtip: „Víš, jak je dlouhá minuta? Ne? No, záleží, na které straně dveří od záchodu právě stojíš.“ 

V minutovém rande se setkávají dva žáci a probírají zadané téma. Ale mají na to jen jednu minutu. Potom si hledají na rande někoho dalšího. Časovač je v tuhle chvíli k nezaplacení. 

Přesuny  

První hodinu v září jsem žákům bez předchozí domluvy stopovala čas, za který dojdou z lavice do kruhu na koberci. Od vyslovené instrukce do posledního, který si sedl, to bylo 2:38. Jistě i vy uznáte, že dvě minuty se dají v hodině využít daleko efektivněji. A shodli jsme se na tom úplně všichni. Žáky jsem vrátila zpět do lavic a stopovala ještě jednou. Přesun se zkrátil na 00:50. A protože žáci na sebe jsou často přísnější než my na ně, stanovili si, že příště to bude pod 00:30. Tomu jsem se nebránila. Od té doby si hlídají přesuny sami. A když se nám přesuny opět natáhly, stačilo změřit čas znovu a sdělit, kolik to bylo. 

Další užitečné tipy, strategie a učitelské vychytávky pro vás připravujeme v kurzech třídního managementu.

Autorka článku:
Marie Snopková, lektorka kurzu Třídní management

Tagy:
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů