Nahlížíme na učení z nadhledu

Chcete získat všech 46 karet a dozvědět se více?

Přihlaste se na čtyřhodinový akreditovaný online workshop. Karty dostanete do vaší poštovní schránky týden před konáním webináře. 

Ochutnávka pěti reflektivních karet Z NADHLEDU a ohlédnutí za společným učením
s pomocí nedokončených vět a pojmu s obrázkem

Proč reflexe pomocí nedokončených vět?
Nedokončené věty nám pomáhají začít s naším vyjádřením. Někdy je nejtěžší vůbec začít o svém procesu učení mluvit. 

Proč pomocí pojmů a obrázků?
Obrázek či pojem může uvolnit představivost a pomoci vybavit z paměti důležité střípky, které by jinak zapadly nebo které by nás bez tohoto impulsu nenapadly.

Proč právě tato reflektivní postupka?
V reflexích se většinou soustředíme jen na některé části tak, jak je nám to osobně blízké. Tato reflektivní postupka zohledňuje více úhlů pohledu.

Jedna karta, dvě reflektivní metody

Jak s kartami pracovat?
A. Žáci doplňují nedokončené věty (doporučujeme jimi začínat).

B. Žáci formulují vlastní myšlenky s oporou o pojem a obrázek.

Jak vypadá celá reflektivní postupka?

  1. Popis – Co máme na cestě učení za sebou?
    Před reflexí si potřebujeme dát před oči všechny události,
    ze kterých se chceme zpětně učit. Pokud rekapitulaci na začátek reflexe nezařadíme, žáci nám například po týdenním pobytu hodnotí pobyt podle toho, co bylo poslední den k obědu.
  1. Emoce – Jak nám v tom bylo?
    Učení s sebou nese emoce. A emoce jsou pro proces učení velmi důležité. V této fázi je nejen filtrujeme, abychom mohli v postupce pokračovat, ale také se žáci učí emoce popisovat. A to je krok k jejich wellbeingu.
  1. Shrnutí – Co jsme se naučili?
    Zaměřujeme pozornost na to, co nového přibylo, a zasazujeme to nové do již známého kontextu.
  1. Analýza – Co příště stejně a co jinak?
    Analýza nám umožňuje dívat se na samotný proces společného učení a připravuje nás na závěrečnou tvorbu plánu. Zde je prostor říci, co se v procesu osvědčilo a co potřebujeme příště dělat jinak.
  1. Plán – Co příště?
    Každá dobrá reflexe má končit plánem. Uzavíráme tím, jak budeme v učení pokračovat. Co bude následující krok, jak s tím, co jsme se naučili, naložíme.

Je nutné vždy projít s žáky celou reflektivní postupku?
Není, celou postupku zpravidla použijeme při reflexi větších učebních celků. V dílčích vyučovacích hodinách využíváme nejčastěji třetí fázi „Shrnutí – Co jsme se naučili?” Dle výukového cíle se ale můžeme zaměřit i na jinou část nebo si vybrat dvě části reflektivní postupky.

Kolik mi to zabere času?
Záleží na nás. Na konci vyučovací hodiny můžeme během pěti až patnácti minut projít jen vybranou část a rozmyslíme si, zda budou odpověď žáci říkat, nebo je všichni napíší na lísteček. Pokud se ohlížíme za dlouhodobějším projektem, učebním celkem či pololetím a chceme dát prostor všem žákům, může to trvat i celou hodinu.

Chcete využít reflektivní karty ve své výuce?

Pozvánku na online workshop s reflektivními kartami si můžete stáhnout ZDE.

Učíte starší žáky nebo studenty? Nabízíme ke stažení kompletní sadu reflektivních karet pro 2. stupeň základní školy a pro školy střední. Získat je můžete ZDE.

Učíte cizí jazyk? I pro vás máme reflektivní karty v angličtině a francouzštině.

Tagy:
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů